fredag 26. mars 2010

Farmorstrikking


Her kommer enda et innlegg i rekken om strikking!!
Min skjønne farmor på 74 sluttet å strikke for 15 år siden da hun fikk
leddgikt og fingrene ikke lenger ville samarbeide.
Men så, en dag før jul, slapp jeg nyheten om at hun skulle
bli oldemor og da må noe magisk ha skjedd for se hva hun har fått til: 


Er det ikke nydelig??
Nå er hun i gang med en lue som hører til :)

Garnet farmor har brukt har en artig historie! Det var nemlig tenkt å bli en
genser til min lillebror da han var rundt 5år.. Nå er han 23 :) 
Garnet har altså ligget glemt og forlatt på loftet i årevis til 
det nå har blitt forvandlet til et herlig sett til han vi alle venter på!!

Frem til strikkestoppen for så mange år siden strikket
farmor kofter og votter og sokker og barneklær og gav bort i øst og vest.
Jeg har mange fine sett liggende som jeg og brødrene mine brukte som barn.
Men så slo tanken meg: 
Har noen noensinne strikket noe til farmor siden hun var barn??
Det kan jeg ikke tenke meg!!
Derfor har jeg i løpet av et par kvelder denne uken strikket til farmor :)
Jeg gav bort flere av disse til jul og vet at farmor ønsker seg et par også.
nå skal hun få sine egne så hun holder seg go og varm på hyttetur i påsken!












I dag regner de siste snørestene bort her i Fredrikstad
og jeg skal ta meg en liten bruktbutikkrunde!

God helg :)

3 kommentarer:

  1. Å, for et søtt sett!
    Og tenker farmor blir glad for tøflene!!! De var superfine:) Har du oppskrift...?
    Klem fra Janne:)

    SvarSlett
  2. Hei på deg.
    Såååå utrolig nydelig sett din farmor har lagd.
    Moro at gløden er gjenskapt ;ø)
    Du er jammen flink å strikke du å da.
    Å guri malla for noen fine strøkne tellekanter hihiiii.
    God påske

    SvarSlett
  3. Hei Anette
    Så koselig at du har strikket deilige tøfler til farmoren din! Og så rørende at hun har strikket til oldebarnet sitt!
    Tusen takk for koselig hilsen. Det hvite gamle speilet mitt du liker, har jeg funnet på en gårdsbutikk i Danmark for flere år siden. Det er et gammelt fransk speil. Er veldig glad i det!
    Mener å ha sett noe lignende i noen danske nettbutikker. Kanskje dyrt med frakt... Om jeg kommer over disse nettbutikkene igjen skal jeg tipse deg.
    Jeg vasker vatt-tepper i maskinen. Noen blir veldig tunge ja. De er jo litt ulike. Noen er lette og veldig kjekke på vaske men noen tar det lang tid å få tørre.
    Ha en koselig påskeaften!
    Klem fra kaspara

    SvarSlett